graikova@iees.bas.bg +359 2 979 63 97
Изпълнение на проекта

Иновативни презареждаеми цинк-въздушни клетки

Начало >Изпълнение на проекта

Разработване на електрически презареждаеми цинк-въздушни батерии

Цинк-въздушните батерии са представител на групата на метал-въздушните системи, при които електричеството се генерира от електрохимичната двойка метал (електропозитивен метал) и кислород, който се доставя от въздуха, т.е. единият електрод е кислородът от въздуха, което apriori осигурява по-ниска цена и олекотява системата. Първичните цинк-въздушни батерии са намерили редица комерсиални приложения, както и тези с механично презареждане.

Предизвикателството пред науката и индустрията е разработването на електрически презареждаеми цинк-въздушни батерии. Независимо от интензивните изследвания от началото на 21 век, все още има много проблеми, които трябва да бъдат решени.

Основният проблем пред комерсиализирането на цинк-въздушните батерии e времето на живот (броят на разряд/зарядните цикли), което е свързано с дегрдацията на електродите при циклиране, водещо до бързо понижаване на капацитета им. Независимо от многобройните изследвания, той не е решен еднозначно.

Принципното действие на батерия цинк-въздух е показано на фигурата по-долу. По време на работа металният електрод (анод) се окислява електрохимично от кислорода от въздуха, който от своя страна се редуцира върху въздушния газодифузионен електрод (катод) , създавайки електродвижеща сила. Наличието на практика на един електрод определя възможността за постигане на висока енергийна плътност (1,3 kWh/kg-1). При заряд протича обратният процес, при който се освобождава кислород.

Реакции, които протичат по време на работа на Zn-въздушна батерия в алкален електролит:

КАТОД
Газо-дифузионен електрод
АНОД
Цинков електрод
Разряд: О2 + 2H2O + 4е → 4ОН
ORR (редукция на кислород)
Zn + 4OH- → [Zn (OH)4]2-
[Zn (OH)4]2- → ZnO + H2O + 2OH-
Обща реакция: 2Zn + O2 → 2ZnO
Заряд: 4OH- +O2 → 2Н2O + 4е-
OER (отделяне на кислород)
ZnO + H2O + 2OH- → [Zn (OH)4]2-
[Zn (OH)4]2- + 2е- → Zn + 4OH-
Обща реакция: 2ZnO → 2Zn + O2

Компоненти на презареждаема Zn-въздушна батерия

Junghye Lee and Ketack Kim, Journal of the Korean Electrochemical Society, Vol. 16, No. 1, 2013, 9-18

Газо-дифузионният (въздушният) електрод, ГДЕ, е изграден от два слоя – порест газо-дифузионен слой (ГДС), който служи за транспорт на кислорода и каталитичен слой (КС), който осигурява протичането на електрохимичната реакция (редукция на кислород по време на заряд и окисление, т.е. отделяне на кислород при разаряд) в комбинация с метален токовод (неръждаема стомана).

  • Газо-дифузионният слой е изграден от въглерод-базиран материал и хидрофобен свързващ материал - политетрафлуоретилен (ПТФЕ). Изключително важно е ГДС да осигурява добра проницаемост на кислорода от въздуха и хидрофобност спрямо електролита.
  • Каталитичният слой е изграден от катализатор и отново въглероден материал като свързващо вещество, осигуряващ електронна проводимост. Електрохимичната реакция протича на тройнофазовата граница (ТФГ) електрод/електролит/газова фаза.

Недостатъци: Основният проблем при газо-дифузионния електрод е високата електрохимична корозия на въглерода при заряд, което силно понижава стабилността на електрода.

Цинков електрод: От групата използвани метали за анод Mg, Zn, Al, Fe, Ca, Li, цинкът, освен че е най-активният метал в алкални електролити, е евтин, нетоксичен, работи във влажна среда и водни електролити, с нисък саморазряд, рециклируем (като ZnO), което прави конструкцията Zn-Въздух семпла, с дълъг „календарен живот“ и „плоска“ разрядна крива.

Недостатъци: Принципни недостатъци на цинковия електрод, някои от които трябва да бъдат преодолени, а други – съобразени с областта на приложимост, са: (1) корозия , т.е. отделяне на водород като паразитна реакция; (2) разтваряне - по време на разряд цинкът се разтваря в електролита КОН до образуване на цинкатни йони [Zn(OH)4]-2, като образуваното съединение дифундира в електролита преди пълното формиране на ZnO, което води до намаляване на капацитета и следователно, съкращава броя на циклите; (3) пасивация на цинка – формирането на пасивационен слой, който деактивира металната повърхност.

Тези слабости на цинк-въздушните батерии, които произтичат от цинковия електрод, могат успешно да се използват в интегрирани системи за акумулиране на енергия, например в комбинация с оловно-кисели батерии, литиево-йонни или метал-хидридни.

Електролит: Най-често използваният електролит е 6-7М воден разтвор на калиева основа (КОН), защото тя има максимална йонна проводимост (640 mScm-1) при температура 25оC, което обуславя бърза кинетика на реакцията на редукция на кислорода. Съществуват също така и неутрални и неводни електролити.

Недостатъци: корозия на цинка (разтваряне на цинковите соли или хидроксиди); утаяване на неразтворими карбонати; изпарение на електролита; отделяне на водород.

Изследователски задачи

В проект ИНОВИ, на база постигнатото в проекта ZAS (Хоризонт 2020, GA 646186), който бе ориентиран върху използването на наноструктурирани материали, с акцент върху бифункционалните катализатори, ще бъдат използвани натрупаните опит и знания за оптимизиране на електродите и тяхното подходящо асемблиране в презареждаема цинк-въздушна клетка с безвъглероден газо-дифузионен електрод и подобрени параметри.

Изследователските задачи са насочени към преодоляване на съществуващите проблеми, чрез:

1

Разработване на безвъглероден газо-дифузионен електрод:

На база катализатори (Co3O4, NiCo2O4) ще бъде заменен въглерод-съдържащият ГДС с невъглероден такъв, получен чрез студено и горещо пресоване;

На база оксиди с перовскитна структура (Co3O4, NiCo2O4, LSM, LSCF и др.) ще се разработи „монолитен“ невъглероден бифункционален газо-дифузионен електрод по стандартната керамична технология (студено пресоване и синтероване при 1000-1200оС);

На база композит от бифункционален катализатор (СО3О4, Ni2CO2O3) и наноразмерен никел, чрез метода in situ редукция на никелови соли ще бъде разработен безвъглероден газо-дифузионен електрод;

2

Разработване на подобрен цинков електрод:

Оптимизиране на съотношението между изходните компоненти Zn и ZnO;

Въвеждане на добавки за модифициране на електрода (Bi, In и Al, др.);

Подобрения на токовода (въвеждане на биметално покритие Sn/Zn);

Оптимизиране на биндера;

3

Асемблиране и тестване на презареждаема цинк-въздушна клетка:

Електрохимично тестване с иновативни подходи за охарактеризиране в конфигурация на полуклетка и цяла клетка, включващи разработване на подходи за ускорени електрохимични тестове и прилагане на методиката „Анализ на диференциалното съпротивлението (АДС)“ за оценка на скоростта на деградация на електроди и клетка;

Прилагане на иновативни подходи за структурно охарактеризиране, включително на методите на неутронно разсейване за изследване промените в ядрената и магнитна структура на материалите.